Kommunens boliger

Lebesby kommune har til sammen 50 utleieboliger i Kjøllefjord, på Lebesby og på Veidnes.

Hvem kan få tildelt utleiebolig?

Utleieboliger kan tildeles husstander som har behov for bistand til å skaffe seg et egnet bosted. Du må være, eller være i ferd med å bli uten bolig.
Når du søker om et kommunalt boligtilbud må du som hovedregel være hjemmehørende i Lebesby kommune, dvs. at du må være registrert i Folkeregisteret i Lebesby.
Ordningen med kommunale boliger er behovsprøvd og skal omfatte de grupper av husstander som har behov for bistand til å skaffe seg et egnet bosted.
Ved tildeling legges det vekt på husstandens samlede situasjon, herunder husstandens størrelse og antall barn under 18 år, den økonomiske situasjonen, nåværende boforhold og øvrige relevante opplysninger som kan ha betydning. 
Søker må antas å kunne mestre bosituasjon og forpliktelser knyttet til denne, eventuelt ved hjelp av andre kommunale tjenester.
Tildeling av boliger avhenger av hvor mange boliger som er ledig på tidspunktet søknaden behandles.
Kommunen har et særskilt ansvar ovenfor sine ansatte.

Formålet med kommunale utleieboliger

Kommunale utleieboliger er et virkemiddel for å bistå vanskeligstilte på boligmarkedet, og er som hovedregel et midlertidig botilbud.

Forutsetninger for å få tildelt utleiebolig

Prioritering av søknadene skjer ut fra en skjønnsmessig vurdering og på grunnlag av opplysningene i søknadene og eventuelle vedlegg og / eller uttalelser fra det øvrige hjelpeapparatet. Dersom det viser seg at du har behov for oppfølging i boligen, vil de som har anbefalt søknaden bli bedt om å medvirke til at oppfølgingen kan skje på best mulig måte både for deg og kommunen. Det vil bli foretatt restansekontroll av økonomiavdelingen knyttet mot søkers tidligere husleie før tildeling.

Depositum

Lebesby kommunestyre har vedtatt at det skal betales depositum i kommunale boliger. Depositumsbeløpet er for tiden 2 x husleie pr. mnd.  Dersom du får tildelt en kommunal bolig og du ikke har mulighet til å betale depositumet kan du søke NAV om kommunal garanti for depositumsbeløpet.

Botid i utleieboliger

Botiden i kommunale utleieboliger er maksimum tre år. Du har også muligheter til å søke om å få botida forlenget. Dersom du søker om forlenget botid må alle opplysninger som ønskes lagt til grunn, dokumenteres på vanlig måte.

​Slik søker du om kommunal bolig

Du kan søke om ordinær bolig via digitalt skjema.
Det digitale skjemaet er utviklet av Husbanken. Lebesby kommune mottar og behandler søknader om ordinær bolig.

Søknader om ordinær bolig behandles etter forvaltningsloven. Du ska ha et svar, eller et foreløpig svar, i løpet av 4 uker. 
Du må dokumentere alle opplysninger som du oppgir i søknaden. Om mulig må du også dokumentere hva du har gjort for å skaffe deg bolig på egen hånd.

Opplever du problemer med å søke, ta kontakt med servicekontoret på rådhuset.

Behandling av søknader

Innkomne søknader behandles av en husutleienemnd i slutten av hver måned. 
De som ikke får tildelt bolig blir stående på venteliste til egnet bolig kan tildeles. Man kan stå på venteliste i inntil 6 måneder.

Skal du ettersende dokumentasjon?

Hvis du har søkt digitalt, kan du gå til Din søknad for å ettersende dokumentasjon. Der kan du også følge saken din og sende meldinger til saksbehandlering. 

Klageadgang

Du kan klage på vedtaket. Vi vil da vurdere saken din på nytt. 
I klagen må du skrive: 
• hvilket vedtak du klager på 
• hvilke endringer du ønsker 
I klagen bør du skrive: 
• hvorfor du mener vedtaket er feil 
• hvilke dokumenter du legger ved 

Fristen for å klage er 3 uker etter at du fikk dette brevet, jfr. § 29 i Forvaltningsloven. 
Hvis du sender klagen for sent bør du opplyse om hvorfor. En klage som er sendt for sent eller som mangler signatur kan bli avvist. 
Du sender klagen i posten til kommunen (Lebesby kommune, postboks 38, 9790 KJØLLEFJORD) eventuelt via vår portal for eDialog: https://www.lebesby.kommune.no/edialog.459975.no.html 

Hvis vi ikke endrer vedtaket, sender vi saken til kommunens klagenemnd, som er klageinstans. 
Klagenemnda vil da se på saken din på nytt og gi deg tilbakemelding. 

Om retten til innsyn i egne personopplysninger

Du har rett til informasjon om hvilke personopplysninger kommunen behandler om deg, og til hvilket formål kommunen behandler disse opplysningene. Ønsker du innsyn i en konkret sak, må du søke kommunen om innsyn i saken. Innsyn i sak gir tilgang til saksopplysninger i hele saken du søker innsyn i. Innsyn i egne personopplysninger gir kun innsyn til hvilke personopplysninger de ulike virksomhetene i kommunen har om deg. 

 

Om kommunens veiledningsplikt

Kommunen har veiledningsplikt etter forvaltningsloven § 11. Det betyr at du kan be kommunen om hjelp til å ivareta dine behov, f.eks. veiledning om rettigheter og hjelp til å fylle ut søknad.