Hvilke tjenester kan vi tilby?

  • Samtaler, råd og veiledning med barn og deres foresatte
  • Veiledning til foreldre, skole og barnehage m.v
  • Ansvarsgruppearbeid, tverrfaglig samarbeid
  • Kurs for hjelpere og tilsynsførere
  • Tverrfaglig tilnærming på individ og systemnivå                     

Hvem kan kontakte oss?

  • Alle som har spørsmål eller bekymring for et barn
  • Familie og foreldre
  • Barn og ungdom
  • Skole og barnehage
  • Helsestasjon, lege, sykehus 
  • Offentlige instanser har meldeplikt til barneverntjenesten ved bekymring for barn

Hva gjør barnevernet?

  • Tar i mot bekymringsmeldinger
  • Undersøkelser ved bekymring for barn
  • Samarbeider med andre instanser, lag og foreninger
  • Driver forebyggende arbeid  

                

Målsettinger

  • Hovedmål er å jobbe ut fra barnets beste — gi barn rett hjelp til rett tid
  • Ivareta barns rettigheter
  • Styrke foreldres omsorgsevne
  • At barn har trygg og stabil voksenkontakt
  • Bidra til at barn og familier får hjelp fra andre instanser

 

Når kan barnevernet hjelpe

  • Når foreldre alene ikke klarer i ivareta barnas behov
  • Ved manglende omsorg i hjemmet
  • Ved henvendelse og bekymring fra blant annet fra helsesøster, barnehage og skole
  • Ved henvisning fra andre instanser  

 

Eksempel på hjelpetiltak

  • Samtaler
  • Barnehage
  • Støttekontakt
  • Besøkshjem
  • Fritidsaktiviteter
  • Familieråd
  • Veiledning
  • Institusjonsopphold  

 

Undersøkelse

  • Vil si å finne ut hvordan barna har det i hjemmet og om foreldrene alene klarer å ivareta barna behov
  • Varer normalt i 3 måneder
  • Kan føre til frivillige hjelpetiltak
  • I noen tilfeller er det nødvendig med tiltak som foreldre og barn ikke er enige i , som for eksempel omsorgsovertakelse

 

Viktige behov hos barn

  • Trygghet
  • Omsorg
  • Stabil bolig
  • Riktig ernæring
  • Trygg om stabil voksenkontakt
  • Konfliktfri hverdag
  • Rusfri hverdag Trykk her for å lee informasjonsbrosjyren fra Nordkyn Barnveverntjeneste  

 

Frister innenfor barneverntjenestens arbeid.

Tidsfristene har som mål å sikre at barn og ungdom som er i behov av hjelp og omsorg får det. De bidrar videre til å sikre barnet/ungdommens og foreldrenes rettssikkerhet.

  • Gjennomgang av bekymringsmelding: 1 uke
  • Gjennomføring av undersøkelse: 3 måneder, i spesielle tilfeller 6 måneder.