Bakgrunn for prosjektet og veien videre

Det norske samfunnet er i høy grad digitalisert, men ikke alle tjenester kan utføres digitalt og ikke alle innbyggere er digitale. Nedleggelsen av statlige kontor i distriktet innebærer at mange må reise langt for å utføre tjenester som krever oppmøte, blant annet teoriprøven til førerkort, bildetaking til ID-kort etc. De fleste statlige tjenester er digitalisert og kan utføres på nett, men ikke alle innbyggere er digitale og mange behøver veiledning. 

Kommunen jobber med å etablere et nærtjenestesenter i tilknytning til kommunens servicekontor. Målet er at innbyggere kan oppsøke nærtjenestesenteret for å få utført en del statlige tjenester, samt å opprette et lavterskeltilbud for digital veiledning. 

For å få dette på plass så er vi i dialog med statlige etater, og vi har nylig hatt besøk av et forskerteam som følger prosjektet. Prosjektet er også presentert for ulike politiske utvalg, som er invitert til å komme med innspill for videre utvikling. I tillegg er vi i gang med intern opplæring for de som skal jobbe som veiledere på nærtjenestesenteret. Nærtjenestesenteret er lokalisert på rådhuset i Kjøllefjord, men vi ønsker også å videreutvikle tilbudet ut i distriktet. 

Det gjenstår ennå å få en del på plass, men vi håper å snart kunne ønske våre innbyggere velkommen til nærtjenestesenteret i løpet av våren.

Nærtjeneste
Besøk fra Oxford research