Kommunen oppfordrer befolkningen om å begrense sin reisevirksomhet generelt, og spesielt til områder med utbrudd av den engelske virusmutasjonen. Ta heller ikke imot besøk fra de berørte kommunene, oppfordrer kriseledelsen. Det gjelder kommunene som til enhver tid er definert i regjeringens skjerpede tiltak i tiden som kommer. Per nå er dette: Enebakk, Frogn, Indre Østfold, Moss, Nesodden, Nordre Follo, Oslo, Vestby, Våler og Ås.

Vi ber de som har besøkt områder med utbrudd i løpet av de siste 14 dagene om å melde seg til testing mandag 25. januar, uavhengig av symptomer. Ta kontakt med legekontoret på telefon for å avtale time til testing.

Samtidig ønsker vi å teste tilreisende fra de ti kommunene i tiden fremover. Første test bør tas så snart som mulig etter ankomst, deretter på dag syv. Ta kontakt med legekontoret.

De som har vært, og som kommer reisende fra områdene, anbefales å begrense sin sosiale aktivitet og antallet nærkontakter til det minimale de første ti dagene etter ankomst.

Kommunens kriseledelse følger situasjonen nøye og dersom ting utvikler seg i negativ retning kan det bli aktuelt å iverksette tiltak.

Disse anmodningene gjelder i første omgang til og med 31. januar 2021.