Vi er avhengig av at alle drar lasset i lag. Vi vet at det er strenge tiltak som er satt i verk. Vi er takknemlig overfor alle dere som kommer hjem fra reise og som nå sitter i hjemmekarantene for å beskytte andre fra en eventuell smitte.

Vi ber om at de som nå sitter i hjemmekarantene av nasjonale eller lokale bestemmelser om å melde fra på vår Koronatelefon 979 90 950. Vi trenger en god oversikt over situasjonen i vårt planleggingsarbeid fremover. På Koronatelefonen vil du som sitter i hjemmekarantene få hjelp til å forstå hva dette innebærer. Dette kan også gjøre arbeidet lettere ved å indentifisere eventuelle smittekilder dersom noen skulle få påvist viruset. Vi planlegger for en mer utfordrende situasjon.

Det kan være tiltak hvor våre medarbeidere må gjøre andre oppgaver enn det de til vanlig gjør. Godt renhold og god hygiene er effektive tiltak mot sykdommen, derfor har noen av våre omplasserte medarbeidere fått opplæring for å styrke dette arbeidet på institusjonene. Hos oss som i andre kommuner kan det bli nødvendig å be om at frivillige stiller opp. Det er alt fra pensjonerte helsearbeidere til andre som vil i stå med transport eller være en samtalepartner på telefon for de som er ensomme.

Vi har opprette en epost- adresse : frivillig@lebesby.kommune.no hvor du kan melde deg om du vil stille opp om/når det er nødvendig. Takk til alle dere som bidrar solidarisk enten det er på jobb, i hjemmekarantene eller som et godt medmenneske.

Ordfører Sigurd K. Rafaelsen