Kommunens kriseledelse satte i går stab og vil ha daglige møter fremover i tid. Formålet er å forsinke, begrense og hindre smitte av koronavirus.

Ordfører, kommuneledelsen og smittevernlegen (kriseledelsen) følger situasjonen tett.

Som tidligere kommunisert så følger vi de råd som blir gitt av Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og offentlige myndigheter.

Når det nå fra sentralt hold er besluttet forsterkede tiltak vil selvfølgelig også våre skoler og barnehager fra og med i morgen være stengt. Skoleledelsen og lærerne arbeider med planer for hjemmeundervisning der det er formålstjenlig. Informasjon vil bli gitt fra aktuelle skoler og barnehager.

Spredning av Koronaviruset er en alvorlig situasjon for hele landet, og vi ber innstendig om at alle respekterer de tiltak som iverksettes av Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og kommunestyret v/ smittevernlege og rådmann. Vi må så langt det er mulig hindre at noen i vår kommune blir smittet eller satt i karantene. Vi ser at folk i andre land dør av viruset og vi må alle gjøre hva vi kan for å skjerme våre svakeste.

Det er videre gjort følgende lokale bestemmelser, så gjelder fra i dag kl 1430 og inntil videre:

• Idrettshallen, svømmehallen, ungdomsklubbene, kino og bibliotek stenges
  • Rådhuset stenger for publikum, kontakt kan skje på telefon, epost eller facebook
  • Dagsentrene stenges
  • Det vil bli gjort prioritering av legeressursene og timer kan bli utsatt
  • Det innføres besøksforbud på sykehjem. Det oppfordres til at pårørende kun ved spesielle forhold kan komme på besøk. Dette må forhånds avklares.
  • Alle arrangement og sammenkomster i privat, ideell og bedrifts-sammenheng bør avlyses

De kommunale tjenestene vil bli utfordret og noe av den ordinære driften vil utgå. Vi ber om forståelse for det og beklager de ulempene det medfører.

Dette er en helt spesiell situasjon med de strengeste tiltakene i landet som er gjennomført i fredstid. Vi ber om at alle bidrar, for eksempel med barnepass, slik at helsepersonell kan møte på jobb som vanlig. Dette er svært viktig for at vi skal kunne yte forsvarlig helsehjelp til de som trenger det.

corona - logo.png