Den 11. august inviteres det derfor til folkefest i sentrum med mange flotte innslag, herunder konsert med Violet Road, omvisninger og servering av sjømat. Åpningen vil bli gjort av fiskeriminister Per Sandberg. Det vil komme en delegasjon fra Grønland med bla den Grønlandske handelsminister.

Fiskerikonsernene Nergård og Polar Seafood står i felleskap bak etableringen av et nytt og moderne fiskemottak i nybygde lokaler i havna:
- Vi etablerer oss i Kjøllefjord fordi vi har stor tro på stedet og vi vil ha fokus på at det nye anlegget, sammen med øvrig næringsliv og lokale aktører, skal kunne tilby svært gode forhold for de som ønsker å leverer fisken sin her. Vi vil gjøre alt for at lokal flåte og fremmedflåten skal føle seg velkommen til Nergård Polar i Kjøllefjord, sier daglig leder Trygve Aasvestad.

De to konsernene som nå samarbeider i Kjøllefjord har hver for seg lang erfaring både i Norge, Danmark og på Grønland.

Spesiell turistsatsing
I tillegg til et topp moderne industrianlegg og planlagt levendelagringsanlegg for hvitfisk og krabbe, så er det planlagt et tilbud for turister som skal få lukte og kjenne på ekte, moderne, nordnorsk fiskerinæring. Bygget er spesialkonstruert for å kunne ta imot gjester. Hurtigruten ønsker fiskerianlegget i Kjøllefjord inn som en del av sitt aktivitetstilbud langs kysten i samarbeid med lokal turistnæring.

- I tillegg til et topp moderne industrianlegg og planlagt levendelagringsanlegg for hvitfisk og krabbe, så er det planlagt et tilbud for turister som skal få lukte og kjenne på ekte, moderne, nordnorsk fiskerinæring. Bygget er spesialkonstruert for å kunne ta imot gjester.
Fiskerianlegget i Kjøllefjord, i samarbeid med den lokale turistnæringen, kan bli en viktig reiselivsattraksjon i regionen, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam. Vi opplever at våre gjester søker autentiske opplevelser, og det vil det nye anlegget bidra til. Det som også er spennende, er at anlegget vil gi turister som besøker regionen, et innblikk i moderne kystkultur og –næring.

Lokale investorer
Det er kommunen og lokale investorer som sammen med Nergård og Polar har satt opp industribygget som leier ut til et driftsselskap eid av Nergård og Polar. Det er investert flere 10-talls millioner i det topp moderne anlegget, og for kommunen er det ekstra gledelig at lokalsamfunnet er involvert på eiersiden.

- Lokale investorer har bidratt vesentlig i etableringen av Fiskeribygg AS som eier industribygget og leier det ut til Nergård Polar Kjøllefjord. Uten dette store engasjementet fra de lokale investorene, Nergård og Polar så hadde dette ikke latt seg realisere. Jeg vil også trekke fram det gode samarbeidet med Sparebanken Nord Norge og Innovasjon Norge i finansieringen. Og sist men ikke minst, Kystverket, som har bidratt med råd, veiledning og store tilskudd til infrastrukturen i indre havn, og kommunestyrets engasjement og vedtak om den kommunale finansieringen. Dette er samfunnsbygging på sitt beste!
sier rådmann Harald Larssen.

Folkefest
Utover høsten starter prøveproduksjonen opp i anlegget, men først skal det altså feires. Hjertelig velkommen til folkefest på kaia i Kjøllefjord 11. august fra kl. 11.00.

For nærmere informasjon:
Daglig leder Trygve Aasvestad, 91341105 trygve@polar-seafood.no