Livskriser_yngre_web_1946.png
Når det skjer vanskelige ting i livet er det fristende å ty til alkohol, og vi vet at en livskrise kan være starten på skadelig alkoholforbruk. Det er viktig å ikke fylle på med mer når det allerede er litt for mye, sier Åshild Pedersen  i Lebesby kommune.

En undersøkelse Ipsos har gjennomført for alkovettorganisasjonen Av-og-til viser at 37 prosent av innbyggerne i Lebesby har opplevd at venner eller familiemedlemmer har et bekymringsfullt alkoholforbruk. Det er langt flere enn landsgjennomsnittet.

10. oktober er verdensdagen for psykiske helse. Lebesby kommune ønsker å bruke dagen til å snakke om alkohol og psykisk helse. Vi vil ha stand på Biblioteket sammen med Frisk liv sentralen. Mental Helse har kafè , og det vil også være utstilling om temaet Raushet.

- Vi vet at det er en velkjent strategi å ty til alkohol når det butter imot, og at dette ofte gjøres uten at man forteller det til noen. Vi må bryte tabuene knyttet til alkohol og psykisk helse, slik at flere tør å snakke med venner, familien og fastlegen sin når livet blir vanskelig, sier Åshild Pedersen .

Dårlig medisin

Forskning viser at alkoholproblemer og psykiske helseproblemer virker inn i hverandre og forsterker hverandre. Til tross for at alkohol på kort sikt kan virke positivt på enkelte problemer, vil de på lengre sikt kunne bidra til å opprettholde og forsterke problemene.

- Alkohol gjør en dårlig jobb når det kommer til trøst. Alkohol kan forsterke allerede negative følelser, gjør at du sover dårligere og være starten på en negativ spiral, som ender med avhengighet. Alkohol løser ingen problemer, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

Snakk om det

Eriksrud oppfordrer alle de som er bekymret for en venn eller et familiemedlem til å ta kontakt med.

På dagen for psykisk helse er vårt budskap tydelig:  Alkohol løser ingen problemer, venner gjør. Har du en venn du er bekymret for, bør du utfordre deg selv og tørre å sette ord på bekymringen. Det kan betyr en stor forskjell for en du er glad i, sier Eriksrud.

Noen råd på veien

1. Vær bevisst på å ikke legge opp til drikkeanledninger sammen med den det gjelder, forsøk heller å gjøre noe annet hyggelig sammen.
  2. Våg å ta samtalen, og vis at du er bekymret. Ved å stille spørsmålstegn ved drikkingen vil den det gjelder bli mer bevisst på problemstillingen.
  3. Hvis man står i fare for å utvikle et alkoholproblem, er ikke dette løst på en dag. Vedkommende kan være uenig med deg, vær tålmodig og forberedt på å måtte bringe temaet på banen flere ganger.

Fakta om undersøkelsen

Lebesby

Antall intervju

7264

98

Har du noen gang i løpet av de siste 12 månedene opplevd at venner/familiemedlemmer har et bekymringsfullt alkoholforbruk

25

37

Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos på oppdrag fra AV-OG-TIL. 7264 respondenter har svart på spørsmålene i februar og mars 2018. 98 av disse respondentene er bosatt i Lebesby. Resultatene er vektet i henhold til offentlig statistikk på kjønn, alder og geografi. Målgruppen er personer over 18 år.

Livskriser-eldre-web-2845.png